Det var med stor sorg vi i fredags erfarede, at Bjarne Hansen afgik ved døden torsdag den 26. april 2013.

Vi er mange der skylder Bjarne Hansen et langt og godt arbejdsliv i Maersk Air, en tid som vi alle husker tilbage på med glæde.

Hvis du har lyst til at udtrykke dig i forbindelse med  Bjarne Hansens død, er du velkommen til at skrive i nedenstående blok.

Begravelsen finder sted i Ordrup Kirke mandag den 6. maj, kl. 1300, og alle er velkomne.  Foreningen køber en krans på medlemmernes vegne.  Se endvidere kommentarer fra Tina Michaelsen på denne side.

Æret være Bjarne Hansens minde.

Nekrolog fra Politiken i forbindelse med Bjarne Hansens død:

Tidligere skibsreder i A.P. Møller - Mærsk,  Bjarne Hansen, Charlottenlund, er død på hospice i København. Han blev 72 år. Bjarne Hansen døde efter længere tids sygdom.

Den tidligere skibsreder i A.P.Møller - Mærsk var 1981-97 direktør for daværende Maersk Air, og han var siden flyselskabets bestyrelsesformand 1997 - 2001. Fra 1999 havde han titel af skibsreder, og 2001-2003 ledede han Maersk Asia.

Da han i 2006 - efter 46 år - i A.P. Møller - Mærsk stoppede i rederiet forblev han i dansk luftfart. Sideløbende med jobbet på Esplanaden var han med i bestyrelsen i Københavns Lufthavne.

Den post blev i 2005 skiftet  ud med formandsposten i bestyrelsen for Billund lufthavn - en post, han stadig havde ved sin død, ligesom han også var formand for bestyrelsen i den danske helikoptervirksomhed Bel Air. 2006 - 08 var Bjarne Hansen koncernchef i F. Uhrenholt Holding, og i en periode sat han i hovedbestyrelsen i Dansk Industri.

Bjarne hansen begyndte som shippingelev i Rederiet A.P. Møller som 17-årig i 1957. Otte år efter rykkede han op som direktionssekretær i koncernen og blev en af de medarbejdere, der kom ganske tæt på skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.

Da Maersk Air blev dannet, blev Bjarne Hansen salgschef her, før han i 1981 overtog først direktørposten og 16 år senere formandspladsen.  RB/thyge

Nekrolog fra Check-In:
 
Sidste rejse for Mr. Maersk Air
29-04-2013
NEKROLOG: Med Bjarne Hansens død har dansk luftfart mistet en af sine mest markante skikkelser nogensinde. Vi har sammensat et portræt af sporvognskonduktørens søn, der opnåede at blive skibsreder og partner i Danmarks største virksomhed.
Store Bededag nåede den triste meddelelse om Bjarne Hansens død store dele af den danske rejse- og luftfartsbranche. En kræftsygdom betød et alt for tidligt farvel til livet for Bjarne Hansen, der døde i torsdags på Hospice Sankt Lucas ved København i en alder af 72 år. Den aktive og respekterede erhvervsmand dedikerede i et halvt århundrede sit liv til den syvtakkede stjerne med hovedparten af tiden hos Maersk Air, som var hans ”barn”.
 
Bjarne Hansen selv blev født den 22. juni 1940. Moderen var Inger Hansen, og faderen Laurits Ove Hansen var landarbejder. Men i 1939 flyttede familien til København, hvor faderen blev konduktør og siden vognstyrer ved Københavns Sporveje.
 
Familien boede på Svanemosegårdsvej på Frederiksberg, og her voksede den unge Bjarne Hansen op. Underskolen blev gennemført på Fuglevangsvejens Skole, hvorefter det var tid for Realeksamen på Frederiksberg Gymnasium. Lærerne mente, at en Studentereksamen ville være den rigtige vej, men økonomiske forhold derhjemme satte en begrænsning for de muligheder.

I stedet besluttede Bjarne Hansen sig for at søge ind til henholdsvis ØK, A.P. Møller og Carlsberg, idet han gerne ville til udlandet at arbejde. Carlsberg svarede aldrig på ansøgningen, ØK vendte først tilbage efter en måneds tid, mens A.P. Møller reagerede med det samme. Dermed var vejen lagt til en lyseblå karriere.
 
Personlig assistent for Hr. Møller
Den 15. juli 1957 startede Bjarne Hansen på tre års elevtid ved rederiets hovedkontor på Kgs. Nytorv. Første afdeling var Skibsinspektionen, der varetog den praktiske planlægning af udskiftning af officerer og mandskab på rederiet skibe. Efter et år var Maskininspektion næste skridt på vejen, men allerede efter 14 dage blev Bjarne Hansen hentet tilbage til Skibsinspektion, da afdelingslederen var blevet bortvist, og den 18-årige elev blev i stedet sat til at varetage opgaverne. Sidenhen blev der fundet en afløser, og elevtiden kunne planmæssigt afsluttes i Kontrolafdelingen, der tjekkede bilag og regnskabsbøger fra skibene.
 
Efter endt elevtid kaldte værnepligten, der blev aftjent ved Den Kgl. Livgarde. Undervejs bevarede Bjarne Hansen tilknytningen til A.P. Møller og kunne træde direkte ind i et job i tankafdelingen efter endt militærtjeneste. Efter et årstid blev han udnævnt til tankbefragter, indtil han to år senere umiddelbart før juleferien fandt sin stol optaget af en kollega, der var blevet bedt om at afløse ham.

Først få dage senere fulgte en forklaring, da den 23-årige Bjarne Hansen blev kaldt til Mærsk Mc-Kinney Møllers kontor. Han var blevet udnævnt til personlig assistent for skibsrederen og skulle starte den 2. januar 1964 i juniorsekretariatet.
 
Projekt luftfart
Bjarne Hansen første skridt til en karriere indenfor luftfart blev reelt taget, da han fik til opgave at købe et forretningsfly til rederiet. I foråret 1967 anskaffede A.P. Møller Gruppen således et Hawker Siddeley HS-125 jetfly, der blev døbt Jette Mærsk. Bjarne Hansen havde blandt andet ansvaret for booking, vedligeholdelse, betaling af start- og overflyvningsafgifter og pilotlønninger. Det fik Bjarne Hansen til at udvikle en idé om, at rederiet skulle gå ind i luftfart. Først i tredje forsøg lykkedes det at overbevise Hr. Møller om projekt luftfart, der således i sommeren 1969 kunne lette fra skrivebordsskuffen med den 29-årige Bjarne Hansen som salgschef.
 
Grundlaget for det nye flyselskab blev skabt gennem opkøb af Falck Flyvetjeneste A/S i foråret 1969, hvormed A.P. Møller Gruppen overtog fire fly og hangarfaciliteter i Kastrup Lufthavn tillige med koncessionen på indenrigsruterne til Odense og Skrydstrup. Senere på året overtog Maersk Air fra Cimber Air koncessionen på ruten mellem København og Stauning. Så var man i gang.
 
Første års omsætning var blot 14 mio. kroner, men herfra gik det meget stærkt. Da Bjarne Hansen i en alder af 32 år blev forfremmet til salgsdirektør, stod der oktober 1972 i kalenderen, og Maersk Air var da vokset til et selskab med næsten 500 medarbejdere.
 
Et mislykket eventyr med en fejlsatsning og et samlet tab på 100 mio. kroner i charterrejsebureauet Unisol førte til, at Maersk Airs pengekasse i slutningen af 1980 var ved at være tom. Det kostede den norske direktør Johan Paus jobbet, mens den 40-årige Bjarne Hansen i stedet kunne tiltræde den 1. maj 1981 som yngste administrerende direktør nogensinde i et europæisk flyselskab.
 
Succesfuld luftfartsdirektør
Her formåede han at redde Maersk Air ud af krisen, og i løbet af de følgende fem år blev omsætningen fordoblet, et underskud vendt til et trecifret oveskud, mens antallet af medarbejdere voksede med 50 procent.
 
I begyndelsen af 1990´erne indledte Maersk Air en satsning på udenrigsruterne fra Jylland, da EU´s anden luftfartspakke havde åbnet for den tiltrængte liberalisering af luftfarten. Trods en svær start, hvor Golfkrigen lagde en dæmper på efterspørgslen, formåede Maersk Air at holde fast. De flotte resultater for de lyseblå fly blev bemærket, også i hovedkvarteret hos SAS i Stockholm, der i november 1993 måtte sig farvel til koncernchef Jan Carlzon efter det mislykkede Alcazar-projekt. Her blev Bjarne Hansen kontaktet og bedt om at overeje stillingen som koncernchef for ærkerivalen, men det blev et pænt nej tak, mens Jan Stenberg i stedet måtte løfte arven efter ”verdens bedste Carlzon”.
 
Da Maersk Air kunne fejre 25 års jubilæum i 1995 var det en solid og veldrevet virksomhed, som Bjarne Hansen stod i spidsen for. Flyflåden var blandt de yngste i verden, og omsætningen var nået op i nærheden af 2,25 mia. kroner med pæne overskud og årlige udbyttebetalinger. Samtidig var der tilkommet aktiviteter indenfor fragtflyvning, helikopterflyvning samt aktiviteter på landjorden med et erhvervsrejsebureau, ejerskabet af Cargo Center Copenhagen (CCC) samt en aktiepost på 15 procent i Copenhagen Airport Shopping Center. Bjarne Hansen var som leder af Maersk Air blevet en succes, og det blev året efter belønnet med ridderkorset af Dannebrogsordenen.
 
I 1997 kunne Bjarne Hansen fejre sit 40-års jubilæum i A.P. Møller Gruppen. Men blot 14 dage efter sit jubilæum indkaldte Bjarne Hansen til medarbejdermøde den 4. august 1997. Her stod 300 ansatte som sild i en tønde i kantinen i Dragør og fik meddelelsen om, at Bjarne Hansen trådte tilbage fra Maersk Air for at blive administrerende direktør i boredivisionen Maersk Contractors, der var et selvstændigt forretningsområde i A.P. Møller - Mærsk. Samtidig ville han blive udpeget til ny bestyrelsesformand for Maersk Air.
 
”Jeg vil bede jer passe godt på Maersk Air fremover,” var Bjarne Hansens udgangsreplik ved medarbejdermødet, hvor mange medarbejdere var stærkt bevægede.
 
Sådan kom det dog ikke til at gå.

Kartelsagen
Mens Bjarne Hansen var travlt beskæftiget med sine nye opgaver i Maersk Contractors havde ledende medarbejdere i Maersk Air forberedt et økonomisk og strategisk fornuftsægteskab med ærkerivalen SAS. Et overraskende samarbejde, der blev præsenteret på et fælles pressemøde i oktober 1998. Hovedpunkterne i aftalen var, at Maersk Air og SAS indgik en omfattende codeshare-aftale fra sommertrafikprogrammet start den 28. marts 1999, ligesom Maersk Air blev tilsluttet SAS EuroBonus loyalitetsprogrammet. Men der eksisterede tilsyneladende en formel aftale tillige med en uformel aftale mellem parterne. Sidstnævnte viste sig sidenhen at være en markedsdelingsaftale.
 
Imens alt dette skete, havde Bjarne Hansen gennemført en vellykket turnaround i Maersk Contractors og blev i 1999 udnævnt som skibsreder og partner i Firmaet A.P. Møller, der er det overordnede ledelsesselskab for hele A.P. Møller – Mærsk. Sporvognskonduktørens søn havde dermed indtaget den højeste post i Danmarks største virksomhed.
 
Men EU-Kommissionen havde i mellemtiden fået kig på det nye samarbejde mellem SAS og Maersk Air, blandt andet efter en henvendelse fra administrerende direktør Niels Sundberg fra Sun-Air i Billund, der følte sin forretning truet af samarbejdet mellem de to flyselskaber. EU-Kommissionen efterforskede i al stilhed sagen, og den 15. juni 2000 mødte politi og de såkaldte karteljægere fra EU´s konkurrencemyndigheder op på hovedkontorerne hos SAS og Maersk Air for at foretage en razzia, der skulle tilvejebringe beviser i sagen.
 
Sagen gik sin gang, og EU-Kommissionen kunne i slutningen af januar 2001 aflevere sin klagepunktsmeddelelse til Maersk Air og SAS. Dommen faldt den 24. juli samme år, hvor EU-Kommissionen fastslog, at der var indgået en ulovlig markedsdelingsaftale mellem de to flyselskaber. Den hemmelige aftale kostede bøder på henholdsvis 292 og 97 mio. kroner til SAS og Maersk Air.
 
Bjarne Hansen kontaktede Mærsk Mc-Kinney Møller og meddelte, at han ville vedstå sig sit ansvar og ønskede at træde tilbage. Det var Hr. Møller enig i, men ønskede at Bjarne Hansen forblev i koncernen. Facit blev derefter, at Bjarne Hansen udtrådte af Maersk Airs bestyrelse samt fratrådte som partner i Firmaet A.P. Møller. I stedet blev Bjarne Hansen ny chef for A.P. Møller Gruppens aktiviteter i Asien med base i Singapore. Her skulle han stå i spidsen for 7.000 ansatte i 20 lande.
 
Bjarne Hansen havde i sin tid som assistent for Hr. Møller lært, at man skulle være villig til at tage et ansvar, også for de ting, der gik galt. Derfor var han heller ikke et øjeblik i tvivl om, at han udadtil skulle tage ansvaret, selvom det nok tildels var uforskyldt.
 
”Ansvaret er hos bestyrelsesformanden, og hvis en bestyrelsesformand ikke har kendt nok til sagen, så har han sovet i timen. Man kan ikke gradbøje ansvar.”
 
Kartelsagen betød også, at administrerende direktør Ole Dietz måtte fratræde hos Maersk Air, mens vicekoncernchef Vagn Sørensen fik en fyreseddel fra SAS, da det blev afdækket, at han havde haft kendskab til den ulovlige markedsdelingsaftale.
 
Farvel til A.P. Møller - Mærsk
Efter et par år i Singapore fandt Bjarne Hansen, at tiden var inde til at forlade A.P. Møller – Mærsk efter 46 års virke i koncernen. I efteråret 2002 meddelte han topchefen Jess Søderberg, at han ønskede at fratræde sin stilling. Den 8. august 2003 afleverede han nøgler og adgangskort til rederiets Asien-hovedkontor i Singapore og satte kursen mod Danmark for at begynde et nyt kapitel i sit forretningsliv.
 
Allerede i 2003 var Bjarne Hansen blev valgt ind i bestyrelsen for Københavns Lufthavn, som han overraskende forlod i maj 2005 for at blive bestyrelsesformand i Billund Lufthavn. Den lufthavn han i spidsen for Maersk Air havde været med til at gøre til Vestdanmarks største. Formandsposten bestred Bjarne Hansen frem til sin død.
 
Industriselskabet V.T Holding fik i maj 2003 også glæde af Bjarne Hansen som bestyrelsesformand, og i januar 2006 fik han et comeback som koncernchef for fødevarevirksomheden F. Uhrenholt i Middelfart. Her gennemførte han en vellykket turnaround, og kunne aflevere virksomheden til den 34-årige Sune Uhrenholt, som fik knapt to års effektiv direktøroplæring hos Bjarne Hansen.
 
I mellemtiden havde Bjarne Hansen med stor tristhed måttet se til fra sidelinjen, da han ”barn” Maersk Air var kommet i økonomisk uføre på grund af ændrede markedsbetingelser og en uklar strategi. Den 30. juni 2005 meddelte Sterling Airlines, at man ville overtage samtlige aktiviteter i Maersk Air og dermed skabe Nordens største lavprisflyselskab. Det blev afslutningen på epoken med de lyseblå fly med den syvtakkede stjerne på halen. Da Sterling Airlines ydermere gik konkurs i slutningen af 2008, blev den sidste glød af Maersk Air slukket. Ånden lever dog stadig i MA-X, der er en forening af omkring 200 tidligere ansatte, der mødes hvert år i september for at mindes den glade tid med Bjarne Hansen og Maersk Air.
 
Selv har Bjarne Hansen ikke været meget for at tale om kartelsagen og Maersk Air efter sin afsked med A.P. Møller – Mærsk. Det skete dog ved en enkelt lejlighed på Comwell Hotel i Middelfart i juni 2008 til en konference om dansk luftfart arrangeret af rejsekonsulentvirksomheden Travelbroker.
 
”Jeg har altid undret mig over, at ingen nogensinde stillede mig et eneste spørgsmål vedrørende de 4.000 papirer, der blev beslaglagt ved razziaen, hverken ved et møde, per telefon, mail eller på anden vis. Kunne denne komplicerede sag virkelig være så krystalklar for EU, at man ikke havde brug for nogen som helst kommentarer eller opklarende spørgsmål? Eller ville man ikke have nogen forklaring? Havde man besluttet sig forud for raidet? Det spørgsmål må hænge i luften,” sagde Bjarne Hansen i sommeren 2008. Og det gør det stadig!
 
Udtalelsen kom som en del af et indlæg på konferencen, hvor Bjarne Hansen for første gang havde fortalt sin personlige version af historien om Maersk Air. Et indlæg som betød meget for Bjarne Hansen, der til dagens anledning var ledsaget af hustruen Alice og datteren Pernille.
 
I salen sad omkring 80 ansatte i den danske rejse- og luftfartsbranche, hvoraf mange var tidligere kolleger. Det var derfor en noget berørt Bjarne Hansen, der gik på talerstolen og skulle fortælle historien om den virksomhed, som han havde viet det meste af sit liv til. Dagen efter tikkede en mail ind til denne artikels forfatter, der var arrangør af konferencen.
 
”Jeg fik mange venlige kommentarer omkring mit indlæg og mødte nogle, som bagefter havde brug for en lille ’time-out’ for at få styr på følelserne. Det var ej heller mit nemmeste indlæg,” skrev Bjarne Hansen.
 
Dengang i 2008 var Bjarne Hansen stadig i fuld vigør med en halv snes bestyrelsesposter. Han havde bestemt ingen planer om at skulle trappe ned.
 
”Prøv at se hr. Møller, der er oppe i halvfemserne, han klarer det jo strålende, så jeg stopper først den dag, Vorherre synes, det er tid,” sagde Bjarne Hansen dengang. 
 
Desværre kaldte Vorherre alt for tidligt. 


Foto: Preben Jack Petersen
 

Nekrolog fra Standby:

 

Han elskede luftfart hele sit liv

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, Bjarne Hansen, døde i går, torsdag den 25. april, 72 år gammel. Han var fra 1981-97 adm. direktør for Maersk Air og flyselskabets bestyrelsesformand fra 1997-2001. Bjarne Hansen var ved sin død bl.a. bestyrelsesformand for Billund Lufthavn og den danske helikoptervirksomhed Bel Air.

NEKROLOG: Der var ingen slinger i valsen, da Bjarne Hansen mere end nogen anden byggede Maersk Air op, og derfor var det dobbelt uretfærdigt, at han måtte tage ansvar i en besynderlig kartelsag og senere fra sidelinjen så sit selskab blive foræret væk. I går sluttede livet for en inkarneret, ægte luftfartsmand.

 Af Ejvind Olesen

Man kom ikke tæt på Mærsk Mc-Kinney Møller i hverdagen uden at være topkvalificeret og en ægte tilhænger af rettidig omhu-begrebet. Det skulle også gå meget galt, hvis man helt skulle miste skibsrederens tillid.

Nogle fundamentale kendsgerninger, som prægede arbejdslivet hele vejen igennem for fhv. adm. direktør og reder hos A. P. Møller, Bjarne Hansen, som efter lang tids hård kamp i går, torsdag, måtte give op over for den kræftsygdom, som havde pint og plaget ham i over et år. Han blev 72 år.

Bjarne Hansen døde på Hospice Sankt Lukas efter nogle dages indlæggelse overført fra Rigshospitalet, hvor både han og familien en overgang havde håbet om, at de havde fået bugt med sygdommen.

Godt et år efter, at hans store forbillede, Hr. Møller, faldt bort, var det hans tur. Sygdommen havde sat ind forinden, og selv om Bjarne Hansen kæmpede for at komme ud fra hospitalet og med til begravelsen, måtte han opgive. Senere deltog han sidste år i Danish Travel Award-festen i oktober og i Flyvejournalisternes julearrangement. Det virkede som om, det nu gik den rigtige vej.

Bjarne Hansens placering i dansk erhvervsliv taler for sig selv. Ud over opgaver lige fra skibsrederens forkontor som direktionssekretær og efter perioden fra 1981 til 1997 i Maersk Air, fik han sine betroede poster i rederiet, afsluttende med at være regionchef for det vigtige knudepunkt i Singapore med ansvar for rederiets operationer i Asien.

Han tabte dog aldrig interessen for flyvningen og var indtil sin død formand for Billund Lufthavn og det succesrige danske helikopterfirma Bel Air.

Når man som jeg havde et tæt arbejdsforhold til Bjarne Hansen fra midten af 1970’erne og op til i dag, kunne man ikke undgå at tage del i hans begejstring, når det gik godt. Og komme endog meget tæt på i kartelsagen og før den tid i såvel optakten til samarbejdet med SAS som Finnair.

Synd at sige, at han ruttede med nyhederne, men når man vandt hans tillid, kom man bag kulisserne som de færreste.

Vi var en gruppe af yngre luftfartsjournalister, som ikke kunne blive ved med at deltage i vores ældre kollegers begejstring over monopolet og forsvaret for SAS. Her fandt vi en forbundsfælle i Bjarne Hansen. Var der noget, han kæmpede imod, var det monopoler. Derfor var det også noget af et paradoks, at det skulle blive en alliance mellem Maersk Air og SAS, som skulle føre til store bøder og betyde afgørende ændringer.

Det virkede, som om han havde lagt alle de problemer bag sig de senere år, men dog berørte vi dem flygtigt, når vi mødtes. Men nu uden bitterhed. ”Et ansvar kan ikke gradbøjes,” sagde han altid.

Vi er nok en del, der vil vove den påstand, at hvis Bjarne havde fået lov at fortsætte som adm. direktør for Maersk Air efter 1997, havde flyselskabet eksisteret den dag i dag. Og meget havde set anderledes ud.

Egentlig ville Mærsk Mc-Kinney Møller slet ikke flyve med passagerer, men blot vente på at monopolet for fragtflyvningen blev givet fri. Desto mere prisværdigt var det, at Bjarne Hansen fik det lille flyselskab til at vokse og år efter år give et positivt afkast – lille i A.P. Møller-forstand, stort i luftfart. Da Maersk Air havde jubilæum, viste han mig stolt et personligt brev fra Hr. Møller med indledningen ”De gør det godt, Bjarne Hansen”.

Nu er det hele forbi. Langt tidligere end hans familie, de mange venner og kolleger havde håbet. Hans venlige væsen og glade smil er slukket for altid.

Bjarne Hansen bisættes mandag 6. maj kl. 13 fra Ordrup Kirke.

Nekrolog fra Takeoff:

 

Mindeord om Bjarne Hansen

 

I weekenden kom der mindeord om tidligere adm. direktør i og bestyrelsesformand for Maersk Air, Bjarne Hansen. Han var ved sin død bl.a. formand for bestyrelserne i Billund Lufthavn og helikopterfirmaet Bel Air.

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, adm. direktør for bl.a. Maersk Air og bestyrelsesformand for bl.a. Billund Lufthavn og det store jyske helikopterfirma Bel Air, Bjarne Hansen, døde torsdag aften på Sankt Lukas-stiftelsens hospice ved København i en alder af 72 år.

Bjarne Hansen bisættes mandag i næste uge, 6. maj, kl. 13 fra Ordrup Kirke.

Efter Bjarne Hansen for ti år siden forlod A.P. Møller-Mærsk oprettede han bl.a. konsulentvirksomheden WingPartners, der rådgiver indenfor eksempelvis luftfart og shipping. Bjarne Hansens yngste datter, jurist Christina Domenici, er efter faderens død indsat som adm. direktør for WingPartners.

Gennem weekenden kom der mindeord fra tre kendte personligheder i dansk luftfart, der alle kendte Bjarne Hansen godt.

Bjarne Hansen var fra 2005 og til sin død bl.a. formand for bestyrelsen i Billund Lufthavn. Lufthavnens adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, siger:

”Jeg satte enorm stor pris på Bjarne Hansen som menneske og bestyrelsesformand. Han var en fantastisk sparringspartner med sin viden om luftfart, hans netværk og evnen til at få arbejdet til at gå op i højere enhed. Bjarne Hansen var et meget godt, ordentligt og hæderligt menneske.”

I Billund Lufthavns mindeord, der bringes på lufthavnens hjemmeside, står bl.a.: ”Bjarne Hansen er en af de enkeltpersoner, der har haft størst betydning for Billund Lufthavn. Gennem sine mange år som adm. direktør og senere bestyrelsesformand for Maersk Air, var han med sit fremsyn og sin ledelse med til at sikre Billund Lufthavn positionen som Vestdanmarks internationale lufthavn.

Bjarne var et stort menneske, både fysisk og mentalt. En mand af sit ord, altid parat til at tage en chance og aldrig i tvivl om, at ansvaret fulgte med. Bjarne Hansen vil blive savnet af mange i Billund Lufthavn. Men trods Bjarnes alt for tidlige død, vil himlen over Billund Lufthavn fortsat være blå. Æret være Bjarne Hansens minde,” hedder det bl.a. i den officielle tekst fra bestyrelse og ledelse i Billund Lufthavn.

Frem til lufthavnens generalforsamling 16. maj fungerer den hidtidige næstformand, Clas Nylandsted Andersen, som bestyrelsesformand.

I 2010 blev Bjarne Hansen bestyrelsesformand for det det jyske helikopterfirma Bel Air, der siden bare er vokset og vokset. Bjarne Hansen kendte helikopterflyvning fra Maersk Air, hvor Maersk Helicopters betjente boreplatforme. Fra den tid kendte han også Susanne Hessellund, der i dag er eneejer af Bel Air.

Til standby.dk sagde Susanne Hessellund i går:

”Bjarne har været en rigtig god ven for mig og en fantastisk formand for Bel Air-bestyrelsen. Han har en meget stor del af æren for, at Bel Air har formået at ekspandere kraftig i den hårde konkurrence på offshore helikoptermarkedet.

Bjarne har været en fantastisk sparringspartner i relation til både små og store beslutninger på alle planer. På trods af meget hårde dage i det sidste år deltog han stædigt i alle møder i vores bestyrelse samt andre vigtige møder. Han var altid på forkant og altid utrolig velforberedt til alt hvad han deltog i.

Nogle få ord, der kendetegnede Bjarne var målrettet, stædig, oprigtig, ærlig, ordentlig, intelligent – og han var samtidig et varmt menneske, der var omsorgsfuld overfor de mennesker tæt på ham og for virksomhedens medarbejdere – det var af stor betydning for ham, at alle havde det godt…

Bjarne fik gennem sine mange år i luftfartsbranchen sat sine meget tydelige og positive spor i hele branchen. Bjarne havde et meget stort hjerte for luftfart og for Bel Air og hele holdet her… Jeg vil savne ham meget som ven og som formand i vores bestyrelse,” hedder det fra Susanne Hessellund.

Indtil Bel Airs generalforsamling næste måned er bestyrelsens næstformand, advokat Jan Børjesson, konstitueret som formand.

Den adm. direktør for danske Jet Time, Klaus Ren, kendte Bjarne Hansen fra sine 20 år i Maersk Air. Han sagde i weekenden til standby.dk:

”Vi er mange tusinde i den skandinaviske luftfartsbranche, der kan takke Bjarne Hansen for, at vi fik lov til at komme ind i branchen og påbegynde vore karriereforløb i Maersk Air under hans ledelse.

Bjarne Hansen vil blive husket som en af de helt store i skandinavisk luftfart – ikke kun på grund af hans dygtige ledelse af Maersk Air i mange år – men også grundet hans store indsats på det luftfartspolitiske område under dereguleringen af industrien i 1980’erne og 1990’erne.

Personligt har jeg mistet en god ven, og ikke mindst min mentor fra mit eget lederudviklingsforløb i slutningen af 1990’erne. Jeg kommer til at savne hans lune humor og ikke mindst de gode råd, han altid så gavmildt bød ind med, når man spurgte ham.”

6 kommentar(er)

Kommentarer fra tidligere Maersk Air ansatte i forbindelse med Bjarne Hansens død.

Skjul kommentarer
2013.05.29 Skrevet af Pia Ruberg
Det ryster mig at læse at Bjarne er afgået ved døden. Som gammel OP supervisor og indkøber af Jet fuel under fuel krisen i 73-74 havde jeg et særdeles tæt forhold til Bjarne i det daglige. Om som senere salgsmedarbjder på Åboulevarden var vi dagligt i meget nær kontakt.
I 2012 havde jeg flere mail vekslinger med Bjarne og det varmede meget at få en hilsen fra ham.
Mine tanker nu går naturligvis til Alice.
Kære Bjarne R.I.P.
2013.05.19 Skrevet af Lis Nielsen
Jeg har lovet Alice Hansen, at viderebringe en tak til alle i MA-X, som lyder som følger:

"Rigtig hjertelig tak for jeres opmærksomhed ved Bjarnes bisættelse, og for de varme tanker I har sendt til ham og til vores familie.
Venlig hilsen
Alice"
2013.05.07 Skrevet af Lis Nielsen
I går tog Bjarne ud på sin sidste rejse. Det blev en flot afsked. Ordrup Kirke var fyldt til bristepunktet og med et hav af blomster og kranse. Der blev sunget Ave Maria, meget stemningsfyldt og spillet Amazing Grace på horn.
Christina Hansen fortalte om sin far. Det førte os tilbage til de gode tider og oplevelser i Maersk Air.
Æret være Bjarnes minde
Skrevet af Tina Michelsen
Kære x- kolleger. Bjarne Hansen skal bisættes fra Ordrup Kirke mandag den 6. Maj Kl 13.00. Jeg foreslår at de som har tid og lyst kunne komme. Evt i gl uniform, eller hvad vi kan finde frem fra de dage. Har talt med hans datter og det vil glæde dem meget!

Mange hilsner til jer alle.
Skrevet af Lis Nielsen
Kære medlemmer
Det var en trist meddelelse vi fik i går fredag, at Bjarne Hansen er død.
Jeg tror, at han har betydet rigtig meget for mange af os, han var Maersk Air, og vi vil alle savne ham.
Vi ved endnu ikke, hvornår bisættelsen finder sted, og hvordan det vil foregå, men foreningen sender selvfølgelig en sidste hilsen fra os alle.
Æret være Bjarnes minde.

Lis
(Formand for MA-X)
Skrevet af Vivian Adelfest
Tak Bjarne. Du gav mig et fantastisk arbejdsliv i Maersk Air fra 1. januar 1970 til september 2005 hvor Maersk Air æraen sluttede.

Jeg er sikker på at dit fantastiske engagement i virksomheden var med til at holde liv i Maersk Air gennem alle årene, og jeg føler mig i den grad priviligeret over at have fået lov til at være en del at Maersk Air gennem alle årene.

Æret være dit minde Bjarne.